Založ si blog

Áno, žiaľ, masová informácia môže aj zabíjať

A mali by si to uvedomiť najmä šéfredaktori, vydávatelia, záujmové skupiny, ktoré ženú nevinných mladých ľudí do nebezpečných tém. Verejne sa navzájom zastrašujú -vyhrážajú sa jedna druhej cez médiá, robia si no – no – no, akože kto na koho čo má… Keď som pred rokmi študoval Katedru žurnalistiky FF UK v Bratislave – nikdy odvtedy som nezabudol na prvú prednášku s profesorom Jurajom Vojtekom. Bola o vzniku novinárstva vo svete vôbec. Začal ju týmito slovami: DÚFAM, ŽE SI TU KAŽDÝ PLNE UVEDOMUJE, ŽE VEREJNÁ MASOVÁ INFORMÁCIA MOŽE ZABÍJAŤ! Nastalo hrobové ticho… Povediac pravdu, vtedy, v roku 1996, som sa tomu v duchu i ja sám trochu udivil… Ale ako sa ukázalo, tento pán je naozaj veľmi múdry človek. Zo žiadnej inej skúšky som nevyletel, ale túto ma prosto – nechal zopakovať, osvojiť si…Ten mi zdvihol charakter! Bol prísny nielen výzorom – typický človek, akoby skôr z Britskej snemovne lordov – no vedel rozlíšiť machrovanie od skutočného záujmu o vec.Celý život sa pohyboval medzi hercami a spevákmi – písal o kultúre.

A nebanujem.
Rád by som ako doktor Katedry žurnalistiky FF UK v Bratislave poznamenal niekoľko faktov k súdobému slovenskému i svetovému novinárstvu. Keď som pred rokmi chodil na túto školu, boli tam vyučované niektoré veľmi neľahké predmety. Jedným z nich sú aj Dejiny amerického novinárstva a Dejiny anglického novinárstva. Toto bola ako učivo tak ťažká látka, že si na nej vylámal zuby – historicky – nejeden študent. A neskončil… Tieto škúšky boli považované za kľúčové. 200 – 300stranové skriptá sa týkali vývoja žurnalistiky na Západe. Najmä teda v kolíske žurnalistiky – v Albióne. V tých skriptách bol celý vývoj novinárstva v oboch krajinách, napísali ich pán prof. Juraj Vojtek – vtedy vedúci katedry a pán doc. Šefčák. Okrem iného – boli na stáži v Anglicku. /Prvé svetové noviny Weekly News, 1622 – Tomáš Archer, Nataniel Butter a Nicholas Bourne –

ak si to dobre ešte po rokoch pamätám 🙂 / a z tohto vznikli tieto informácie, skriptá a predmety. Tieto skriptá boli tak dlhé, obsiahle a podrobné, že sa mi v noci sypali samé zo skrine, mátali ma, budili, aj keď som prispal… Pri ich čítaní a učení sa ma naozaj niekoľkokrát zmocnila myšlienka – prečo sa mám toto všetko učiť: roky vzniku periodík, mená šéfredaktorov, názvy novín, novinových reťazcov, vznik prvej inzercie, balíky peňazí, zisky náklady periodík – a do toho všetkého ešte aj opisy MAFIE – kto, čo, kedy dal uverejniť – akú výstrahu, akú výzvu, aké palcové titulky na ublíženie komu a za aké výroky a podobne. Ako sa písalo o krízach, o bostonskom čajovom puči, vzniku USA, vojne kolónií… Politici a rôzni mafiáni sa nešetrili na ich stránkach vo svojej výkričnosti, obvineniach. Doslova sa predvádzali. Z toho všetkého som po rokoch pochopil jedno: Ale veď ten profesor Vojtek – ale veď ten chcel, aby sme plne poňali všetko, čo môžu noviny – médiá priniesť a nebral to na ľahkú váhu. Došlo mi, že ten profesor má naozaj pravdu a aj to, prečo ak niekto neprešiel touto skúškou – vyletel zaraz z katedry: TU IŠLO NAJMA O TO – POCHOPIŤ, čo je to vlastne práca s INFORMÁCIOU a čo všetko môže PRINIESŤ. A toto sa dnes už na iných masových komunikáciách, školách, neraz aj na rýchlo zbáchaných univerzitách – žurnalistikách UŽ NEVYUČUJEÍ? Vtedy povedal novinárovi Paľovi Rýpalovi – ktorého si pozorne vypočul aj s jeho kontrargumentmi – viete, vy už ale túto školu vlastne ani  nepotrebujete… A stala sa zvláštna vec – tento novinár, môj kolega z katedry aj z TV SEVER  je dodnes nezvestný, zmizol! Videl profesor – mal vízie

Moje promócie – Alma máter mi dala aj to, ako sa nerútiť strmhlav do nešťastia, no i tak vedieť biť krivdu. snímka autor

budúcnosti? Bol až takýto múdry?

P.S.:
Včera som sem zavesil siahodlhý článok o tom, aké sú moje skúseností s ľuďmi z jedinečnej a rázovitej obce Štiavnik. Moje skúsenosti a poznanie ich nátury, ako som ju spoznával prostredníctvom mojich konkrétnych kolegov z práce a aj brigád – už od 15 rokov, kedy som brigádoval aj pracoval na Bytčiansku. Napísal som, že vo všeobecnosti sú nesmierne húževnatí, nevídalé pracovití, vynaliezaví, zanietení, duchovne veľmi silní a dôslední. Sú to moje osobné, nielen novinárske skúsenosti, o ktorých nikde v médiách nezaznelo vôbec nič. Napísal som to najmä preto, že som chcel poukázať, z akej obce, s akým naturelom, mentalitou pochádzal zavraždený novinár Ján Kuciak, ktorý práve študoval na žurnalistike v Nitre. Článku sa však dostali také komenty, ktoré som považoval za absolútne nehodné, nepochopené, a tak som ho prosto – asi ako svoju prvú vec v živote – zmazal. Načo verejne hovoriť o svojich draho vykúpených pracovných, životných skúsenostiach a k tomu ešte citovať ľudí, ktorí mi povedali svoje názory, skúsenosti, empírie? Menej bude viac, hovorieval mi môj duchovný i odbornostný učiteľ, kamarát, režisér Viliam Roháček.

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

Izrael / Hamas /

Hamas súhlasil s návrhom o prímerí, ktorý je pre Izrael neprijateľný

06.05.2024 19:11, aktualizované: 22:53

Katar a Egypt už niekoľko mesiacov pôsobia ako sprostredkovatelia mierových rokovaní.

Russia Orthodox Easter Putin

Putin po piaty raz. Slovenský diplomat bude pri jeho "pomazaní"

06.05.2024 17:29

Štafáž na inaugurácii Putina bude popri domácej "verchušky" robiť iba časť diplomatického zboru. Zastúpené bude aj Slovensko, ktoré na rozdiel od viacerých západných spojencov pozvanie neodmietlo.

Nemocnica Poprad

Vyskočil? Polícia preveruje úmrtie muža v areáli popradskej nemocnice

06.05.2024 16:56

Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci trestného činu usmrtenia.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 281035x
Priemerná čítanosť článkov: 2927x

Autor blogu

Kategórie