Cirkev zmenila už aj prastarú modlitbu – Otče náš

26. novembra 2017, bignewspaper, Nezaradené
Žilinský lesopark Chrásť - cesta na univerzitu. foto autor.

Žilinský lesopark Chrásť – cesta na univerzitu. foto autor.

Žilinský lesopark Chrásť - kaplnka v detskom parčíku - mozaika sv. Peter, foto autor

Žilinský lesopark Chrásť – kaplnka v detskom parčíku – mozaika sv. Peter, foto autor

V noci počúvam zväčša Rádio Lumen – ale nie preto, že mi kedysi v redakcii Cieľ povedal starý, teraz už nebohý redaktor – športiak Tonko Remšík: „Lolo, ty si lumen a žolík, je neľahké prekonať ťa, prepísať…“ No zrejme ako tvrdý materialista mal na mysli skôr to, že som mystik. A s prepáčením – azda aj filozof. To rádio – skôr preto, že sa pri tom lahodne zaspáva, ale aj pospáva – je tam predsa len iná hudba aj príhovor k ľuďom, než je tá profánna, bežná.
Minulý týždeň tam dávali spravodajstvo z Vatikánu a povedali, že vo Francúzsku a aj v Benine sa nechcú modliť modlitbu Otče náš takto – podľa pôvodného textu: …A NEUVOĎ NÁS DO POKUŠENIA, ALE ZBAV NÁS OD ZLÉHO, AMEN…

Už som raz počul, že aj tu, na Slovensku, nejaká stará rýpaňa volala priamo do štúdia Lumenu a položila presne túto istú otázku – a pohoršená – vraj sa takto modlíme stáročia bezo zmyslu… lebo, vraj, ako nás môže Boh uvádzať do pokušenia – veď to nie je diabol… A či sa týmito slovami modlíme teda k diablovi?
Nik z kolokvia duchovných si v tomto priamom prenose ani nepípol, nevedeli jej narýchlo pohotovo odpovedať. Prečo? Zaskočila ich. Chytala ich za slovíčko – lenže, v tejto pasáži modlitby nejde o priame pomenovanie, ale ide o prenesenie, metaforu, obraz. ÁNO – už to teda zmenili, teda cirkev, ale vôbec nemuseli, stačila riadna obhajoba môjho charakteru. Zmenili to takto: A NEDOVOĽ UVIESŤ NÁS DO POKUŠENIA, ALE ZBAV NÁS OD ZLÉHO, AMEN.
Lenže – vysvetlím – Boh – podľa Biblie má aj moc trestať, aj odmeňovať. A preto – ak spustí z teba ochrannú ruku svojich anjelov – vojdeš do pokušenia sám – lebo si už zrazu bez jeho ochrannej ruky a človek je tvor hriešny. Ako? Normálne – ideš domov, vypiješ si – a po ceste ťa to vtiahne do inej krčmy, kde sám vojdeš do pokušenia, niečo sa ti znenazdá, skríži ti cestu, – pohádaš sa, pobiješ, alebo ťa olúpia, keď odpadneš z alkoholu podvečer v parku, alebo vyhodíš smerovku do najbližšieho erotiaku, kde necháš celú výplatu… A potom mesiac hladuješ. Alebo, alebo, alebo… Nik nevie, koľko je tých ALÉB, alebo aj ALEBOV. 🙂Pokušení je kvantum, ako aj hříšnych bolér – pieseň od Gotta. Padneš do nich, budeš do nich uvedený diablom – aj vlastným príliš slobodným duchom, ktorý túži po hovädinách a nevyspytateľnostiach tohto sveta. Potom to ľutuješ, lebo si si poškodil finančne, psychicky, zdravote, atď., atď. Ak boha urazíš, no zrejme spustí z teba oči, prestane ťa ochraňovať, a tým nepriamo dopustí tvoje uvedenie sa samým sebou do vlastného pokušenia – sám ťa tam neuvrhne, ale potrestá ťa tým, že sa na teba vykašle, čo mu potom ale zase spätne človek vyčíta a vraví, berie to tak, že Boh ho sám a priamo pokúšal – a uviedol do pokušenia. Lenže to sa nestane – ak ideme byť slovičkársky dôslední. A preto NEUVEĎ NÁS DO POKUŠENIA – je to skrátená forma tohto procesu, ktorý som opísal. Modlitba je modlitba, je lapidárna, skracuje – nie je to rozsiahla a detailná zápisnica z vyšetrovacieho spisu. Presnejšie povedané –
NEDOVOĽ TENTO PROCES POKUŠENIA, ABY SA NA NÁS USKUTOČNIL, OCHRAŇUJ NÁS OD NÁŠHO SAMOSTATNÉHO VYMÝŠĽANIA A UVÁDZANIA SA DO VLASTNÉHO POKUŠENIA, ALEBO POKUŠENIA DÉMONOM, ktorý je vlastne automatický – lebo ako ľudia radi zhrešíme, ak povolíme uzdu morálke a vášniam… To máme v sebe už od Raja. Symbolicky a možno étericky, telepaticky a možno aj skutočne – oddávame sa do rúk diabla – spustili sme oči z boha, no a vtedy aj on z nás… Vyženie nášho ducha zo svojej ochrannej rajskej záhrady. A začína nás myšlienkovo, v duchu ovládať niečo príjemné a zábavné, relaxačné, tajomné a nedovolené – no v konečnom dôsledku veľmi nepríjemné. Lebo za to nakoniec tvrdo zaplatíme.
No a toto nevie cirkev vysvetliť veriacim: Načo sa slovičkáriť – veď nie sme farizeji. Cirkev už nemá zrejme na sústavné vysvetľovanie trpezlivosť. Tak dobre – majte to takto, akoby si povedala. Ale túto modlitbu – asi aj ako jedinú – naučil ľudí priamo Ježiš… Pre neveriacich chcem podotknúť, že ak sa ju modlíš /len tak si ju občas prečítaš/ – sugeruješ si psychologicky, aby ťa tvoje podvedomie či animálna, vegetatívna duša, ktorá nad tebou bdie aj keď spíš /to, čo za teba káže tvojmu srdcu, aby ďalej bilo a dýchalo/ – no aby ťa tá duša nezrádzala a nezvádzala, neladila sa na nekalé cesty.
Ak by ste chceli vidieť ešte niečo duchovné, napr. moju zvláštnu komunikáciu s prírodou – je tu https://www.facebook.com/alojz.mintal/videos/vb.100000292938724/2121795734506837/?type=3

Záverom už len MODLITBA PÁNA OTČE NÁŠ

Mt 6, 9-13

Otče náš, ktorý si na nebesiach,
posväť sa meno tvoje,
príď kráľovstvo tvoje,
buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi.
Chlieb náš každodenný daj nám dnes
a odpusť nám naše viny,
ako aj my odpúšťame svojim vinníkom,
a neuveď nás do pokušenia,
ale zbav nás zlého. Amen.