Založ si blog

Zober loptu, nie drogy

Drogy nie – áno, loptu. snímka autor

Išiel som nedávno okolo tohto plagátu pri múre niekdajšieho letného kina na Bôriku. Teraz je tam ihrisko na volejbal. Udrel mi do očú. Uvedomil som si jednu závažnú životnú skutočnosť – čo je to vlastne lopta? Celý svet, celý život, určite život a svet dieťaťa…
Keď som kedysi ako novinár modrých Zdravotníckych novín navštívil v Žiline ordinariát AT MUDr. Ivana Chabana – poslanca – venoval mi veľmi málo času. No bolo to tak poučné, že som si to zapamätal dodnes…Doktor bol vedúcim záchytky, hovoril mi o ťažkých prípadoch – aj pre zdravotnícky personál. Hovoril o alkohole, na ktorý niekto má nesmiernu slabosť a nezbaví sa ho do konca života a preto by nemal nikdy piť. Ani kvapku. Vravel, že videl kvantum zničených rodín, osudov, ľudí…
– Viete, je to všetko pritom tak jednoduché… Stačí len jedna – jediná lopta v živote. Dieťaťu musíte dať svoj čas, svoju prítomnosť a loptu. Venovať sa mu, pohrať sa s ním, vychovávať s trpezlivosťou, počúvať ho. Viete, len jedna-jediná lopta… a všetko sa mení. Netreba peniaze, žiadne veľké majetky… nič. Jedna-jediná lopta, aby sa dieťaťu rozžiarili oči…
– Ako veľký novinársky nafúkanec som si v duchu vtedy pomyslel – no a toto má byť celá reportáž? O jednej-jedinej lopte? Ako to mám dať vlastne do novín – takúto jenoduchosť?
Ale áno. Postupne som v živote zostarol a pochopil, čo mi to vtedy vlastne tento lekár rozprával – inak hlavný slovenský poradca vlády pre narkomániu, toxikológiu. Čo som ja ale vtedy vedel, s kým mám tú česť? Pospomínal som si, ako loptu – futbal – šport vôbec milovala celá generácia našich otcov, dedov. Ako mi otec ako chlapcovi hovoril, že hrávali futbal aj celý deň pri pasení kráv. Ako sme si išli kúpiť prvý futbal – televíznu loptu. Jednoduchí chalani, ale aj veľkí páni. Ako chodili na štadión ku starému Zvarovi, Bezdedovi, Kozinkovi. Sám som zažil aj s kámošmi v základnej škole futbalovú prípravku na škvarovom ihrisku v Budatíne s trénerom Muhelyim.
Áno, jedna lopta za tri koruny – a táto spomienka ma dnes až dojíma. Jedna lopta a hráš na tráve celé prázdniny aj bosý. Prašiak na koberce – to bola bránka. Hrávali sme to za domom, pred domom, hrával som to s Dušanom aj Stanom Grigom z vedľajšieho paneláku… Boli sme šťastní. Takisto badminton, volejbal, vybíjanú… Aj pri nočnej pouličnej lampe. Nie a nie prestať. Ľudia z paneláku nás okrikovali z okien, ale nám to nevadilo.
Áno jedna lopta letiaca vzduchom ako planéta dokáže zaujať všetky ľudské pohľady aj asociácie, – René van de Kerkhof, bosý Pelé, Michael Platini, Di Stefano, Antonín Panenka, Marek Mintál, Maradona aj iné hviezdy… Snívanie, vízie, užitočne strávený voľný čas – a šport vôbec. Nechajte deti snívať – dajme toto dieťaťu, mládeži, vráťme im to!

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 280416x
Priemerná čítanosť článkov: 2921x

Autor blogu

Kategórie