Založ si blog

Sviečky za Jánom Kuciakom a jeho snúbenicou

Včera večer – keď som išiel z roboty, budovy, kde sídli Azet – niečo akoby mi chýbalo na jej vstupných dverách. Išiel som z práce ďalej, ale… omg – plápolali kahance pri synagóge v Žiline /a to nás vraj Židia nemajú radi/, na Mariánskom námestí a iste aj inde – za novinárom Jánom Kuciakom a jeho snúbenicou Martinou Kušnírovou. Ľudia sa pristavovali a každý niečo dodal, alebo si aspoň pomyslel. Ja nemám čo dať, povedať, ale – mám dvoch takých synov, ako sú títo dvaja, a tak som si pomyslel svoju najlepšiu báseň, ktorú som kedy napísal pred rokmi, keď som bol ešte mladší – Grál 1, Grál 2 a Grál 3. Lebo dodnes mi nik nevytĺkol z hlavy, že niekedy na tomto svete, nejaký ten básnik – Špína, filozof či duchovný aj napísal, povedal niečo lepšie, podal výstižnejší obraz tohto života a sveta, sorry. /A to mi raz písala jedna nádherná pani, že ak toto odvolám – bude mať i naďalej o mňa veľký záujem… Nikdy som to však neodvolal, a tak som ju ani nikdy nestretol./ Áno – takto to je, a na tom trvám – takto realitou je často korunované naše ľudské snaženie sa na tomto svete a tak veríme aj v lepšiu budúcnosť. Snímky autor 

 

Grál I

V kontúrach vlastnej výseče
kráčaš, môj malý človeče.
A hoci oči otvoríš,
sfúknem ti viečka – iba spíš.

Láska je modrá obloha
i pohár hrozna od boha,
z ktorého v mračnách holubov
začuješ zvláštny chichot slov.

Láska je tyrkys v lagúne,
veritas bytia vo víne.
Nie more búrok, temných snov,
rozbité krúpy z oblakov.

Tak vstávaj, kráčaj alejou!
Ostré sú skaly v ceste tmou.
Havrany v kríkoch bez ruží,
až duša plače v kaluži.

Však nechaj mesto za sebou,
anjelov s tvárou kamennou.
Z kopijí hrotov ohrady
a búdky vtáčie… Pre hady!?

Grál II

V kontúrach vlastnej výseče
kráčaš, môj malý človeče.
A hoci oči otvoríš,
sfúknem ti viečka – iba spíš.

V nádeji zámok skrýva sa
nádvorie, veža belasá,
rozhľadňa sveta pre všetkých,
komnata túžob posledných.

Choď, kráčaj ta – kde sveta bôľ:
vták corvus kľúče ukradol.
Tam oprieš v okná túžby tieň,
až v pánte zreve hrdze srieň.

Vymknutá veža zázrakov.
Dosť bolo v chlievoch perál, slov!
Čo prievan zdúchne do lesa,
koryfej v kúte zrehlí sa.

Rozkvitá planá záhrada.
Rytier sa v tebe zakráda,
že láska v stromoch skrytá je,
to z vína cíti, zo síl – vie.

Grál III

V kontúrach vlastnej výseče
kráčaš, môj malý človeče.
A hoci oči otvoríš,
sfúknem ti viečka – iba spíš.

Aleja suchá, tŕnia šum.
Len v diaľke luna aurum,
indigo noci, panorám.
Choď ďalej, zažni biely chrám!

Sad rána, kvetov šelestných.
A studňa vína – nový dych.
Slávik i do tmy spieva tam.
Šumivý pijúc drahokam.

Kráčaj, môj malý človeče!
Nech ešte dnes ťa zavlečie
bolesť do zámku s kalichom.
Nieto tam hrobov, smrti strom.

Lúč slnka v čaši chveje sa.
Dúhy sa pretli v nebesá.
Ružové tŕnie – a ty kráľ.
Tak otvor oči! … dokázal!

Lolo Mintal 2000

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 278904x
Priemerná čítanosť článkov: 2905x

Autor blogu

Kategórie