Založ si blog

Dávidová hviezda na dlažbe pred synagógou

Tu je hviezda, ktorá za noc spadla akoby z ničoho nič – z oblohy. Tak veríte, či neveríte? Vidíte či nevidíte? snímka autor

Môj luster, tiež plamenná hviezda, ktorý mám doma už 30 rokov. snímka autor

Pred pár dňami, keď som išiel do roboty – pred synagógov pri pošte v starom meste – bola na dláždiciach vyjavená asi metrová Dávidová hviezda. Vznikla tam náhodou? Vznikla tak, že padala hmlovina počas noci a kde-tu bolo premoknuté miesto – nesymetrické fľaky po celej dlažbe pred celou synagógou. Ale tu vznikla takáto symetria suchého miesta. Jak symbolické v tieto dni. Na prekvap

Veľkosť asi štyri stopy. snímka autor

enie okoloidúcich, symboliku Vianoc. Konzultoval som s kolegami – jeden z nich mi tu tvrdíl, že sa to mohlo stať – vytvoriť takto aj náhodou… No ale až takáto náhoda? Takáto symetria? No ja som si to tam prosto všimol, hoci na tých nesymetrických fľakoch z hmly a kresbe dl

áždic – to prosto nebolo na všimnutie, bolo to skôr dokonca ako tapeta maskovacej látky vojakov, pozadia ako pri psychotestoch pre vodičov – skôr to zanikalo – ak si to aj niekto všimol, musel utrpieť podobne ako ja nemalé a náhle prekvapenie s príslušnou filozofickou otázkou v ľufte. Presnejšie na dlažbe. Osobne si trochu myslím, že ak niekto toto zbadá – musí mať v sebe aspoň zrnko viery. Keď som išiel domov – už tam nebola…
A prečo som si to vlastne všiímol? Myslím, si, že preto, lebo som mystik a v obývačke som mal desaťročia luster – šesťcípy čínsky – ktorý po zapnutí vrhal na plafón presne takúto istú svetelnú šesťcípu hviezdu o priemere jeden meter. Už je v spálni. Bolo to vidno v okne aj zvonku… Upozornil ma na to kedysi aj môj priateľ, že to tam takto pôsobí u mňa – ani v synagóge – ale akože nič v zlom. A čo keď? Utkvelo mi to prosto v pamäti, a tak som to podvedome zbadal, možno ako prvý v Žiline. Možno sa ešte objaví. Nevedel som, čo to znamená. Čo bolo však zvláštne, že bezprostredne po tom vyhlásil Donald Trump Jeruzalem za hlavné mesto Izraela.

A ten môj luster – čo je na ňom zvláštne? Predáva sa len tienidlo – je čínsky a je to len nefunk

čná dekorácia. Ale tak sa nám so ženou páčil, že sme si ho vtedy kúpili v starožitnostiach Antik, alebo ako sa to volalo tam pri námestí. Ja som ešte za socializmu v tichosti ufušoval naň na dielni nenápadne v pracovnej dobe takúto reťaz a vnútornú konštrukciu na objímku a žiarovku, zaviedol doň elektriku a zapojil, sfunkčnil ho. Vďaka tomu svietil, slúžil nám. Ale tiež – vďaka tomuto netradičnému môjmu riešeniu vnútornej konzoly, vznikla nezámerne po zasvietení takáto briskná, plamenná šesťcípa hviezda. Kámoš mi raz povedal, že mi to vysvecuje až cez okno na ulicu, ako Dávidova hviezda na Vianoce… No a? Však aj Ježiš bol v zname
ní tejto hviezdy. No a chcel som povedať, že teraz, po rokoch mi akosi padajú k nohám hviezdy z neba a možno iba ich vízie.
 Ak by ste chceli vidieť duchovné video z proveniencie kresťanstva, modlitby a sily viery v prítomnom okamihu – je tu https://www.facebook.com/alojz.mintal/videos/vb.100000292938724/1144522902234130/?type=3

 

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

trump. súd

Muž, ktorý sa zapálil pri súdnej sieni počas procesu s Trumpom, zomrel

20.04.2024 10:37

Muž, údajne zo štátu Florida, rozdával podľa svedkov v parku letáky obsahujúce konšpiračné teórie.

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 280114x
Priemerná čítanosť článkov: 2918x

Autor blogu

Kategórie