Založ si blog

Ako sa v žilinskej Miráži plnia sny futurológie?

Tu je článok, vedecký dôkaz, v ktorom som zverejnil vznik Miráže pred 20 rokmi. Asi o 12 rokov skôr než ju postavili. Bolo to v Žilinskom večerníku č. 8, ročník VIII, 17.2.1998, strana 23.

Aké zvláštne, nemám rád ľahké otázky. Kedysi pred rokmi som uverejnil tento článok s názvom Farské schody. /Žilinský večerník č. 8, ročník VIII, 17.2.1998, strana 23./ Iďte do archívu knižnice a overte to. Dávam to sem len preto, že v poslednom čase je tu v meste „najednou“ akosi veľa vizionárov a futurológov. Úspešne protéžovaných. Bijú sa v prsia a nechávajú o sebe vypisovať celé dvojstrany v novinách. Tak poďme na tie schopnosti…

Pohľad na žilinské Farské schody – foto autor

Jednoducho, v článku som napísal ako som v sne išiel domov zo stanice po rokoch a z diaľky som zbadal, ako po farských schodoch kaskádovito tečie modrá voda. Toto sa mi totiž vtedy snívalo. Ako sa asi po 12-tich rokoch ukázalo – bola to čistá vidina – analógia, FATAMORGÁNA. Kto vtedy – pred dvadsiatimi rokmi predpokladal, že by mohli v miestach, ktoré opisujem – zrúcať starú faru a postaviť obchodný dom Miráž! A schody? Sú a boli neoddeliteľnou súčasťou fary i kostola. Trafil som vlastne územne len o desať metrov vedľa. Choďte dnes do tej Miráže, ktorá tu nie je dlho – asi tak 5 rokov – na prízemie. A čo tam uvidíte? Presne takýto modrý, kaskádovitý svet rýb, takýto obraz, takúto atmosféru, o akej som písal, vybudovaný dokonca akoby v mojom znamení – aquarius, vodnár. Toto sú trefy – a znova tvrdím na báze vedeckého dôkazu – kedysi v novinách odo mňa vychádzali veci, ktoré ešte len mali nastať, byť – vízie futúra. Slovensko potrebuje futurológov a nie protéžovaných blbečkov, ktorí rušia noviny sťa kockatohlavý technokratický Napoleón, vyhodia ťa z roboty, a napríklad za peniaze Žilinského samosprávneho kraja akože idú opravovať cesty, no vždy pred voľbami – bavia sa pred kamerou ani tĺci – o výtlkoch – och. /Nebavkajte sa tam, farizejkovia bez žurnalistického povedomia a vzťahu – za peniaze daňových poplatníkov. Novinár a píšuci politik, – to nie je to isté. A čo by ste tak o sebe naoktrojovali tým svojim madonam, ak by som tam bol ja?/ Mal som teda vidinu vo svojom sne – FATAMORGÁNU. Ale aké bolo moje prekvapenie, keď som si pozrel do slovníka, čo to vlastne znamená slovo MIRAGE. Myslel som si, že to znamená úľ, alebo včelie plasty – lebo sú tam svietiac nad vchodom – ale kdeže. MIRÁŽ – to nie je nič iné, než FATAMORGÁNA. A presne toto slovo som použil pred rokmi aj v tamtom článku – no čo sa tak dívate?

Apropo – Žilina možno má svojich „kingov“ politiky – čo majú v tvári nervózne svoje tiky. Ale nezabudnite, že vždy tu bude jeden duchovný king – duch mesta – genius loci, ktorý sa tu narodil a žije, hoci ho hŕstka militantných technokratov chce ukryť, aby sama vynikla. Lenže hore je prozreteľnosť a tá vidí všetko. Zvláštne. Nedávno mi jeden starý človek zo Zboru Žilincov pove

Schody s vodou, ktorá sa mi prisnila – sú aj doteraz v pýche Žiliny – v OD Miráži. foto autor

dal, že keď tam ešte neboli tie farské schody – teda pred sto rokmi – fakt tade tiekol potok – voda. Naozaj nemôžem za to, že vidím budúcnosť – a dokonca aj minulosť. No majú mi za zlé tamtí protéžovaní farizejkovia.

A na záver – neviete si predstaviť, čo som si vystál po redakciách, kým mi toto – aj iné podobné články vôbec uverejnili v novinách. Keď som to tam priniesol, tvárili sa, akoby som ich chcel atakovať, obrať o robotu atď. Vraj toto nie je nič, žiadny žáner a či to oni teraz majú určovať – čo to vlastne je? Ja som ale nikdy nepísal pre formu – ale pre obsah. Tu je dôkaz, a tu je jeden komplexný rok – ukážka toho, ako sa plnia moje veci – vízie https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1123206571032430&set=a.1204875502865536.1073741841.100000292938724&type=3&theater

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15, aktualizované: 07:16

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Putin

Putinov triumf odobrili hostia z AfD. Ako ruské voľby "monitorovali" extrémisti z Nemecka

19.03.2024 06:00

Aby prezidentským voľbám dodal zdanie legitimity, Putin si ako pozorovateľov pozval poslancov nemeckej strany AfD.

Grasalkovičov palác, Prezidentský palác

ANKETA: Osem kandidátov na prezidenta odpovedalo na 19 otázok. Tu sú všetky odpovede

19.03.2024 06:00

Do ankety sa zapojilo osem z desiatich kandidátov. Líder SNS Andrej Danko sa v pondelok doobeda kandidatúry vzdal v prospech Štefana Harabina. Milan Náhlik a Štefan Harabin do uzávierky neodpovedali.

anketa kandidati-kolaz

Veľká prezidentská anketa: Aké majú plány so Slovenskom a čo odkazujú mladým? Kandidáti odpovedali aj na to, kde budú bývať alebo či využijú vládny špeciál súkromne

19.03.2024 06:00

Kandidáti pre Pravdu opísali svoju víziu, predstavu o tom, aký má byť prezident a odpovedali na 19 kľúčových hodnotových otázok.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 278520x
Priemerná čítanosť článkov: 2901x

Autor blogu

Kategórie