Založ si blog

Stavovská česť – O starom Židovi /žilinskom/ čiže Žilincovi

Žilina - staré mesto - foto autor

Žilina – staré mesto – foto autor

chleba-3

/FEJTÓN/ Keď som bol novinár – písal som. Ale teraz, keď som už len „vo výslužbe“, no tak teraz som už len spisovateľ,
a preto – spisujem. Neviem, či ste už počuli tento príbeh z mojej mladosti – ten je na fejtón. Dnes ráno som otvoril oči a spomenul som si naň – a to ma rozosmialo.
Za socializmu som sa pýtal – a prečo už nie sú živnostníci.
– Ale akoby nie, povedal mi jeden chlapík – však napríklad, taký starý Senko na bulvári – obuvník – pozri jak mu to ide, ešte aj v sobotu má nabité… A furt za ním chodia ľudia.
A skutočne, uvedomil som si, že už v čase mojich detských jaslí – /60-té roky/, keď sme išli po meste, vždy sa tam zastavila mama s nejakým zlomeným opätkom, taškou a podobne. Bolo to pri dnešnom pohrebáku, dnes je tam nejaká prevádzka úžitkových predmetov do bytu, ktorá sa ale neustále mení. Starý zavalitý chlapík vždy odborne obzrel, o čo ide a dodal: „Veď dobre, prídťe zajtra.“
A vždy bolo všetko super a na čas urobené. Opätok držal lepšie ako nový z fabriky. Zobral klinčeky, lep, silný švarckon, ktorý si nepretrhol v ruke ani bohovi – zaryl by sa ti do kože. V kúte nádherné akvárium – hypnoticky 50litrovú, visiacu guľu na reťaziach – ak bolo treba niečo urobiť na počkanie, zákazník mohol pozorovať rybky. To od neho odkukal dnes aj big Trabelsie v Miráži – alebo kto to tam tú kaviareň s akvarkami na prízemí vlastne má. Takto deti nielenže neboli nevrlé, ale boli by tam čakali aj s mamou, trebárs celý deň. Doslova nechceli odtiaľ odísť. Akvárko funkčne slúžilo ako vianočný stromček, ešte čarovnejšie. A neskôr to zaviedol aj primár zubného oddelenia – Baďura – v žilinskej poliklinike na vrchnom, siedmom poschodí. V čakárni bolo obrovské, 300litrové akvárium – viem to, lebo jediné, v čom ma ľudia v živote za mlada tlačili DOPREDU, bola čakáreň u zubára… Hoci, práve tam by som si i ja rád „posečkal“. Zlaté a né jenom české ručičky z filmu Pekařuv císař a Císařuv pekár tu mali viacerí majstri. Napríklad aj zosnulý majster – kľúčiar Žilík z kovoslužby, ktorého som spoznal osobne a mám s ním uverejnenú aj vzácnu reportáž..
Ale teraz už konečne o tom old žilinskom židovi. Bol to vraj remeselník – pekár. Tuším niekedy tesne po vojne. Dozvedel som sa to tak, že mi raz v škole spadol chleba na zem a ja som ho chcel hodiť do koša. Ale veď to je hriech, povedala v škole učiteľka. Buď ho očistí, ofúkaj a zjedz, alebo ho nechaj vyschnúť a zober k starým rodičom na dedinu pre sliepky, dodala. Ty nevieš, čo je to chleba? Veď je to telo božie, dar. Ako vravia bratia zo Západu – chléb náš vezdejší… A skutočne, za socializmu si nikdy nikde nevidel, že by sa váľala ráno bageta na ulici alebo fľaša pet od coly. Vtedy som získal takú predstavu, že hriech – to asi bude taká-tá zvláštna, netradičná, čierna pilulka z lekárne, ktorá sa volá živočíšne uhlie a ak zhrešíš, musíš ju nasili preglgnúť.
Neviem prečo, všimol som si vtedy, že ľudia nehovoria chlebu CHLIEB, ale vždy len CHLEBA. A vtedy som sa dozvedel, že tu v meste bol kedysi jeden old majster – pekár. Čo je to dnes stavovská česť, čo je to dnes podnikateľská hrdosť? Starý žid – no ale ten vedel piecť chleba! Vychýrený majster. Oni vraj nemávali len záložne a starožitnosti – starožidosti, ale aj iné prevádzky. A aké. Voňalo to do všetkých ulíc. Neviem už presne, kde mal pec, či v Makovického uličke, či v Makovického dome – pretože tam za socializmu takisto na celú ulicu cez otvorené dvere, cestou do slovenárskych jaslí od bulvára – voňali makovníky a lekvárové šatôčky už za tmavého rána. Pieklo sa celú noc, veď ľudia chodievali robiť na šiestu. Predávali tam neďaleko aj kakavko a pečivko – mliečny bar – dnes je tam už len krčma – rohovka – Alfa. No a ten živnostník – židostník, ten vraj raz dostal k pultu nepríjemného zákazníka. Nasrdený – vbehol do predajne a nedbajúc dlhej rady – šiel rovno do predu.
„A toto, čo nám to tu predávate?,“ strčil onomu pekárovi zlomený peceň chleba rovno pod nos. Napätie by sa dalo krájať, ľudia v rade na chleba len vyvalili oči… V pecni bol totiž zapečený ozajstný, čierny šváb. Každý iný by sa pod ťarchou tohto nepríjemného momentu psychicky zrútil… Ale old žid – kdeže.
„Ukážte sem, neverím…“ zobral chleba pohotovo do ruky a zblízka sa mu akože chcel prizrieť. „…ale veď to je hrozienko!“ vytrhol švába z upečenej striedky a bleskovo ho s labužníckym mľasknutím pred všetkými tam natvrdo, totiž, zjedol – zhutal. Tfuííí. Nebola to žiadna hostia a ani prijímanie, ale ak to aj náhodou nebolo teda hrozienko – odčinil svoj „hriech“, očistil svoju živnosť, svoju povesť takpovediac ihneď, dokonale a bez reptania. A tak je to i dnes. Politika EÚ nás tiež nenápadne svojím potravinovým programom núti inovatívne a progresívne takto podobne „zhutať švába“, čiže skúšať koštovať rôzne gurmánske jedlá, rezne z lariev potemníka či kukiel lúčnych mravcov na africký spôsob.
P.S.: No a keďže tu ktosi nedávno pindal na mňa, že slabo predvídam a robím sa predestinačný futurológ – prorok, nech sa páči, jedno moje predvídacie video k tejto téme spred roka https://www.facebook.com/1004354129659707/videos/1189556961139422/

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

charkov, veža, televízna

List z Charkova: Úder na televíznu veže bolí. Ale nezlomí

23.04.2024 10:00

Vidieť ste ju mohli takmer odkiaľkoľvek v meste, bola najvyššou stavbou Charkova. Pripomínala raketu, ktorá každú chvíľu vzlietne do vesmíru.

povina, krízový štáb

V okrese Kysucké N. Mesto vyhlásili mimoriadnu situáciu pre medvede

23.04.2024 09:56

Rozhodol o tom krízový štáb, ktorý zvolali pre nedeľňajší útok medvedice na 34-ročného muža v Chránenej krajinnej oblasti Kysuce.

Gorazdova 27, bratislava, vila, Danko

Nielen prezidentská vila chátra. Štát odkúpil miliónové nehnuteľnosti aj pre šéfa parlamentu, nikto v nich však nebýva

23.04.2024 09:00

Žiaden šéf Národnej rady SR sa do nej totiž nenasťahoval, ani len v jej priestoroch neprijal žiadnu oficiálnu návštevu.

deviataci, Banská Bystrica, protidrogový vlak

Špeciálny vlak ukazuje, čo spôsobujú tvrdé drogy. Autor projektu Revolution train vychádza z vlastnej skúsenosti

23.04.2024 09:00

Na nebezpečenstvo drog upozorňuje v týchto dňoch slovenských deviatakov špeciálny vlak Revolution train, v ktorom sa o príčinách, vývoji a dôsledkoch závislosti dozvedajú zážitkovou formou.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 280256x
Priemerná čítanosť článkov: 2919x

Autor blogu

Kategórie