Založ si blog

Celé Slovensko už malo byť dávno jedna veľká Orechová Potôň a nie takéto Bohapusté Úľany

Po smrti môjho otca, získal som záhradu a na čas aj psa. Išli sme raz okolo istej záhradkárskej osady nášho mesta. Prechádzal som poza ploty povšimnúc si, že na nelegálnom komposte v lesoparku leží akýsi ker. Môj pes začal naň brechať, tak som sa ešte raz obzrel a vtedy sa mi zazdalo, že sa tento kríček akosi zvláštne pohol. Vrátil som sa, vzal ho teda a zasadil za panelák dúfajúc, že bude ešte živý a azda aj nejaký ozdobný, čo by si aj vrabce iste radi ozobli. Bolo to na jeseň pred piatimi rokmi. Ale aké bolo moje prekvapenie, keď na jar zakvitol neskutočnými ružovými kvietkami. Ozaj bol krásny – okrasný. No a v lete, keď sme zase išli polievať, hľa, zmenil sa môj zážitok ba priam až na prekrásny… Marhuľa. Možno by sa prekvapil aj profesor Hričovský z poľnohospodárskej Nitry. A možno aj deti kvetín Hippies, ktoré tvrdia, že ak máš rád rastlinu – vyrastie ti aj na arizonskej púšti a začne spievať ani poupátko. Skutočne – začala rásť pravá a nefalšovaná marhuľa a dokonca aj rodiť. Odvtedy prešlo už päť rokov. Pred panelákom máme už 12 ovocných stromkov – jablone, slivky Mirabellky, čerešňu, jabloň ranetku – Jakubku, hrušku a orechy. Pridali sa susedia. Vznikla tu akási Nová Orechová Potôň. Ako v rozprávke, chýbala už len víla Berona z Dobšinského rozprávok. No nie dlho. Poslanci na sídlisku cez kopec si toto všimli – urobili PILOTNÝ PROJEKT pre CELÉ SLOVENSKO na Dobšinského ulici v Žiline, sídlisko Vlčince, ktorý sa práve buduje. Opájcli to odo mňa. Krásny parčík pre deti s ovocnými stromami namiesto obrovskej betónovej džungľoplochy. Rajská záhrada. Začali vypisovať dokonca aj české noviny – dúfajúc, že aj v ČR sa takéto niečo čo najskôr ujme… Dôkaz? Tu https://www.cas.sk/clanok/351500/poslankyna-prisla-s-prevratnym-napadom-primator-je-nadseny-kusy-betonu-nahradi-slovensky-unikat/

Tá marhuľa má dnes už štyri metre. Môj sad začal znova spájať ľudí v dome tak, že sa začali spájať, zdraviť, všímať si seba navzájom… A tak opakujem: Mám víziu futúra – Slovensko čaká v budúcnosti už len neskutočne bohatá úroda – teda aspoň ovocia určite áno.
A pointa, invencia, esprit, obsah i forma, kompozícia, fabula a sujet tejto vízie? Poučenie, nápad, pridaná hodnota a finančno-technický atribút? /A či sa ti rozum kráti – veď my nie sme technokrati./ No ale prečo tu my vlastne máme na sídliskách len takéto Pusté Úľany namiesto Orechových Potôní? Ľudia boží. No ale načože my toľko horúčkovito nakupujeme drahé ovocie, zeleninu a potraviny zo Západu zvaného niekedy aj ČÍNA? Len preto, že sa tu po „vzpoure mezkú 89“ – mihol istý minister, ktorý sa tak hovädne ČINIL, až tu všetko NIČIL. Využil neporiadok, chaos, zmätok, a tak dal vybiť všetok rožný, totiž, statok… A to mu všetci radili, že je to riadne jalová hovädzinana. No on to urobil celkom ľahostajne, ako keď si ľahostajný ľahne pokojne do stajne. Pravda, choďte len na pulty, hoci aj do konzumu dzedziny – čo takto námatkovo stojí dnes už kilo tuná hovädziny!
Je to zlý nápad začať sadiť v mestách ovocné stromy? Ak príde kríza – natrasieš – oráchaš zopár orechov a už aj nie si hladný. A či to môžu mať len na vidieku? Názvy ulíc ako Platanová, Dubová, Javorová a stromy jalové – iba cintorínske tuje a smutné vŕby, čo nám tu dali zasadiť politici bez nápadu obkolesiac sa občas aj svojimi kulákmi spoza kera, teda zákerákmi, ktorým toto v mestách ani nepríde, lebo to majú už predsa dávno doma u rodného valala. Nevadí vám, že s vami krutohlavci – krútiac svojou krutou hlavou – takto celý život mávajú? Nič proti slušným a pracovitým ľuďom z vidieka… Ale v mestách to naozaj občas vyzerá, akoby sa báťuška Stalin znova naštval a nechal vyrúbať všetky jablone – obávajúc sa, aby sa nezačalo príliš páliť a popíjať – bolo treba budovať povojnovú republiku.

Aha, a ešte toto – Raz som spoznal istého politika z Kysúc /I.Č./, ktorý sa v 89-tom medzi prvými zorientoval, nelenil a keď ukázali v telke Budaja a Kňažka – ihneď poňal, ktorá bije – naskočil múdro do auta a asi tak o tri hodiny už stál v bielej služobnej čapici medzi nimi na tribúne až v Blave kričiac, že aj polícia by mala konečne začať asistovať najmä na cestách – lebo sa ide demonštrovať. … Hneď aj založil politickú stranu SDCS, zvolal tlačovku a predstavil na nej víziu – Chovu včiel na Slovensku! Všetci novinári sa vtedy len do popuku nasmiali… Isteže, niekedy je veselo a všetci sa veľmi smejeme. Ale aké bolo nedávno moje prekvapenie, keď som videl v správach, že v meste módy, v Paríži začali pred časom nielen s týmto – včelami – ale aj s projektom zazelenania ulíc – ba aj striech činžiakov – vo veľkom – a k tomu samotní umeleckí architekti. A dokonca, nedávno – po štvrť storočí od našej milej revolúcie – priniesol podľa správ primátor či župan značne význačnej Bratiskavy – kde si môžeš dať aj viedenskej kávy – vlastne ten istý projekt – nasadenia včelích úľov na strechy – to, čo vedel pred štvrťstoročím tamten ujko dopravák z Kysúc so svojim zdravým kuláckym rozumom. Tentokrát sa však už nesmial žiaden technokrat – lebo novinárov k tomuto, totiž, už ani len neprizvali.

Ach, áno, dámy, páni – máte jeden dotaz. Radi by ste iste k tomu lapnoruký dôkaz. Príjmite tu teda jeden nesmelý a skromný totiž jediný môj odkaz https://www.facebook.com/alojz.mintal/videos/vb.100000292938724/1215539415132478/?type=3&theater a teda ešte jeden, pokiaľ by bolo málo tento úkaz https://www.facebook.com/alojz.mintal/videos/1022474394438982/?l=8674641279407632983

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

Susko

Ministerstvo nežiadalo Najvyšší súd o konkrétne spisy, iba záznamy o prerozdeľovaní, tvrdí Susko

25.04.2024 15:05

Šéf rezortu Boris Susko nerozumie, prečo by ministerstvo nemalo na kontrolu procesu nárok.

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

remišová

Remišová: Konanie premiéra vykazuje známky zastrašovania súdnej moci

25.04.2024 13:50, aktualizované: 15:34

Remišová to uviedla v reakcii na utorkovú kontrolu rezortu spravodlivosti na najvyššom súde.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 280401x
Priemerná čítanosť článkov: 2921x

Autor blogu

Kategórie