Založ si blog

Šibnutý – alebo náš fejtón doby. . .

V Žiline pri domci - foto: autor

V Žiline pri domci – foto: autor

Stáli sme na chodníkoch križovatky v Žiline pri Domci. Ja, Šibnutý a tí Ostatní. Svietila červená, a tak sme sa správali, ako nás odjakživa učili: ak svieti červená – treba stáť, po rozsvietení zelenej – možno ísť. (Ó, aký je život krásny, taký jednoznačný, plánovateľný, zelenočervený.) Zvláštne, jeden vynález výskumného ústavu dopravy a všetko je zmysluplne a dôstoje „poriešené“. Ibaže, čo čert nechcel, zľava a ani sprava na tristo metrov nič nešlo. Ba ani len žiadny amatérsky cyklista v duchu neasocioval svoju vysnívanú epopeju vjazdu do pomyselného cieľa pelotónu mieru v tiahlom brehu od nemocnice s burácajúcim davom špaliera. Len jeden samopojazdný drožkár s káričkou naloženou kartónovými krabicami sa terigal po ceste. A tak sme tam, teda, navzdory rýchlosti doby – neochvejne stáli.

Škoda však, že len dovtedy, kým si jeden z nás odrazu nespomenul, že v zelovoci je otvorené len do šiestej a on ešte nemá zemiaky na podlesniaky. No, niežeby časový hendikep nedokázal zneškodniť dodatočným šprintom po Bulvári, avšak prečo nevyraziť ihneď? A možno i vplyvom jeho nepokoja, telepaticky začala táto jalová situácia liezť na nervy i Ostatným. Každý však čakal na toho iného. Nik nechcel byť prvý. Ešte chvíľka napätia a… Iste. Práve sa jeden pokusný králik, čo ľúbi zemiakové placky na večeru, pustil do prechádzania na červenú. Bolo to ako povel. A vzhľadom na to, že ani pod laubňami nebol ukrytý nijaký uniformovaný v bielej čapici, ktorý by trúfalca zavrátil, a tým zjednal nápravu – bolo rozhodnuté. Na báze sloganu o zaváhaní a následnom nejedení, ktorý uzrel svetlo sveta niekde za plotom kasární, všetci sa stádovito pustili do neoprávneného prechádzania cesty. A keďže som ani je nechcel ostať Iný – Ostatný, položil som ľavačku na zebru. Lenže, vtedy som ho zbadal. A to ma zarazilo. Stál na opačnej strane. Mal vykrútenú polovičku tváre a nechápavo hľadel – striedavo na červeného panáčika a striedavo na chaoticky sa premiestňujúci dav. Áno, bol to on – Šibnutý. Pri pohľade na jeho zmätok zachvátila ma hrozná dilema: ostať, alebo prejsť? Veď, čo si len o nás všetkých pomyslí Šibnutý, ak by sme prešli na červenú? (Že sa nám znormálnieva?) A čo si len o nás dvoch pomyslia tí Ostatní, ak by sme sa rozhodli neprechádzať?

Ešte chvíľka napätia a… Stiahol som nohu naspäť na chodník, pozorujúc človeka oproti. Všimol si to a upokojil sa. O chvíľu už veselo žiaril zelený panáčik semaforu. A keď sme v strede vozovky prechádzali popri sebe, akoby mi ktosi poďakoval. Nuž, poberajúc sa domov, zašiel som na zastávku autobusu, ktorá sa nachádza asi tak dvadsať metrov od tejto pozoruhodnej, na fejtóny bohatej križovatky. V spoločnosti Ostatných, ktorí sa ešte pred chvíľou náramne kamsi ponáhľali, počkal som si na ten môj spoj minimálne štvrť hodinu. Ale ani v autobuse mi nedali pokoja. (Á, sakra! Sakrálne sa zaraz zmenilo tu v profánne.) Celou cestou ma totiž nenápadne pozorovali – bosorovali – vraj, či i ja nie som (náhodou) Šibnutý.

Umlčali Arabov. Ale z Múru nárekov sa včera vyvalil mohutný balvan. . .

24.07.2018

… a to s obrovským rachotom. Som všímavý na znamenia. Raz som verejne povedal – že ak nemôžem robiť žurnalistiku práve ja – ak musím verejne mlčať, potom nech kričia za mňa tieto balvany. Bolo to pre to, že pred 12timi rokmi, zrušil župan župné noviny – hneď po slávnostne vyhraných voľbách – ani kockatohlavý krutohlav neznášajúc kultúru [...]

Farár Kuffa a horolezec Fiala – duchovné veci súvisia, lenže treba mať videnie

22.07.2018

Chcel by som vám sprístupniť túto zvláštnosť, ktorú som si povšimol za posledné dni na Slovensku. Najskôr vyšla táto pikantná anekdota o farárovi Kuffovi, ktorú zažil. Veľmi ma prekvapilo, ako prebral toto publikum v kostole – s týmto! Vraj ho obťažovala v aute mladá prostitútka na parkovisku. Ale povedal som si – čistému je všetko čisté – nič za [...]

Vyhlasujem nový žáner starého tmárstva, presnejšie nového vinárstva

30.05.2018

Prisvojujem si autorstvo – nový žáner v novinárstve ako jej obohatenie. Všimol som si, že starí vinári, presnejšie noví novinári píšuci do internetových periodík – digitálnych – nikdy nepoužívajú a ani nepoužili na záver svojho článku žiaden link na nejakú pesničku, ktorú takýto ich článok evokuje. Robím to len ja. Neviem prečo to takto nerobia. [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

bignewspaper

Neplašte svetu škovránky v cukrovej vate nad obzorom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 278958x
Priemerná čítanosť článkov: 2906x

Autor blogu

Kategórie